r60d8wbsvkpx4v65vqeq

Alle bildæk er nu mærket med en EU-dæklabel, der gør det lettere for bilisterne at vurdere dækkenes kvalitet. En ny hjemmeside, www.dæklabel.dk, giver et overblik over mærkningen af dæk på det danske marked. Transportministeren glæder sig over, at det bliver nemmere for forbrugerne at vælge gode dæk.

Mærkningsordningen for bildæk betyder, at alle nye dæk skal være forsynet med en label,som beskriver dækkenes egenskaber på tre centrale områder: Brændstoføkonomi, bremseegenskaber på våd vej og udvendig støj. På alle parametre er der stor forskel fra de dårligste til de bedste dæk, og derfor sætter en ny kampagne nu fokus på mærkningsordningen for at få forbrugerne til at vælge de bedste dæk.

”Målet med mærkningsordningen er tredobbelt. Bedre brændstoføkonomi vil være en fordel for bilistens økonomi og miljøet, bedre bremseegenskaber vil højne sikkerheden, og mindre støj fra dækket vil gavne både bilist og omgivelser. EU’s mærkning giver forbrugerne en enkel ordning, og jeg tror, forbrugerne vil vælge grønt og sikkert, når de fremover skal vælge dæk. Via den nye hjemmeside,www.dæklabel.dk, kan bilisterne få et overblik over kvaliteten af de dæk, som er på det danske marked. Der er en stor gevinst at hente, hvis alle kører rundt med bedre dæk,” udtaler transportminister Magnus Heunicke.

Gå efter de A-mærkede dæk
Dæklabelen minder om den energimærkning, som findes på køleskabe og fjernsyn. Information om dækkets brændstofforbrug og bremselængden er markeret på en skala fra A til G, præcis som på f.eks. elpærer. Støjegenskaberne vises med enten 1, 2 eller 3 lydbølger på labelen.
”Førhen har det været vanskeligt for forbrugeren at vurdere dækkenes kvalitet på andet end mærke og pris. Nu bliver det meget lettere, og vi forventer, at det bliver ligeså naturligt for forbrugerne at spørge efter disse egenskaber, som efter hvor meget strøm den nye fryser bruger”, siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchens Fællesråd.

Stor forskel på dæk
Den nye dæklabel indeholder information om dækkets brændstoføkonomi, om bremselængden på våd vej, og om hvor meget dækket støjer, og der er markant forskel på de bedste og dårligste dæk på alle tre parametre.
Dæk i den bedste kategori har op til 30 % kortere bremselængde end dæk i den dårligstekategori. Det betyder, at en bil, der kører med 80 km/t med dæk i kategori A, stopper hele 18 meter før, end hvis den havde været forsynet med dæk i den ringeste kategori.
Dækkvaliteten har også indflydelse på brændstofforbruget. Faktisk kan man spare op til 7,5 % på brændstofregningen ved at vælge et dæk i den bedste kategori i forhold til den dårligste.
Den tredje egenskab, som behandles på dæklabelen, er den udvendige støj. Her fremgår det, at dæk i den dårligste kategori støjer mere end dobbelt så meget som dæk i den bedste kategori.

Find dit dæk på nettet
Alle dækimportører bliver bedt om at levere data om deres dæk til en database, som findes påwww.dæklabel.dk. Her kan man indtaste bilens registreringsnummer eller dækstørrelse og få en liste over dæk, som passer til bilen, og man kan se de forskellige dæks labelmærkning. Der er også yderligere information om dækvalg og dækkvalitet. ”Det er frivilligt for importørerne, om de vil aflevere deres data til www.dæklabel.dk, men alle større importører har allerede meldt sig, og generelt står branchen sammen og bakker op om ordningen,” fortæller Volker Nitz.

 

Kilde: Dækbranchens Fælledsråd

Pin It on Pinterest