Det er forår, temperaturen er ved at nå to-cifrede varmegrader, og det er snart tid til at tænke på sommerdæk. Det handler både om sikkerhed, brændstofforbrug og slidtage, når point S anbefaler dig at skifte vinterdækkene ud med sommerdæk.

– Der er en god grund til, at vi anbefaler, at vores kunder skifter mellem sommer- og vinterdæk, siger Bo Laursen fra point S. Helt kort kan det siges, at vinterdæk ved varme temperaturer betyder:

• Dårligere sikkerhed pga. dårligere vejgreb
• Dårlig dæk-økonomi: du slider vinterdækket hurtigt ved høje temperaturer og kan ende med at skulle skifte dæk oftere
• Dårlig brændstof-økonomi: Du bruger mere brændstofforbrug pga. høj rullemodstand
• Hvis dækket ovenikøbet er slidt, går det i den grad ud over sikkerheden, men også over økonomien! Bliver du stoppet med et dæk, hvor mønsterdybden er under 1,6 mm koster det 1.000 kr. pr. dæk i bøde.

Dækeksperten uddyber:

– Vinterdæk er opbygget specielt til kørsel ved lave temperaturer og i sne og på is. Derfor har de længere bremselængde på våde veje og dårligere vejgreb i kurver på tør vej, end sommerdækkene har. Oveni har vinterdæk omkring 15 % højere rullemodstand på tør, varm vej – det giver et betydeligt højere brændstofforbrug og et større dækslid.

Så det er bare om at få skiftet til sommerdæk, nu temperaturen er ved at være høj nok til det!

Vær helt sikker på, at sommerdækkene kan klare en sæson mere
Ligger dine dæk på et point S dækhotel, kan du være sikker på, at vi nok skal gøre dig opmærksom på, hvis de ikke er i orden. Har du dine dæk liggende hjemme i garagen, anbefaler Bo Laursen, at du går dine hjul og dæk grundigt igennem – inden du monterer dem:

– Forkert hjulindstilling, længere perioder med forkert dæktryk og dårlige vejforhold slider på dækkene. Tjek om dine sommerdæk er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fat i dækket, bør du også være ekstra opmærksom. Tjek i øvrigt også, om der er skader på bilens fælge, for det kan også beskadige dækkene.

Bo Laursen understreger, at maks. alderen for et dæk er 10 år.

Mønsterdybden er afgørende for din sikkerhed
Endnu en ting, du skal have styr på, før du afgør, om dækkene er fit for fight, er mønsterdybden. Det koster at køre rundt på nedslidte dæk, både på sikkerheden og pengepungen. Øget bremselængde, forringet styreevne og øget risiko for udskridning og akvaplaning kan have afgørende betydning i en kritisk situation.

Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybden på dæk er 1,6 mm. Lever dine dæk ikke op til det, koster det en bøde på 1.000 kr. – pr. dæk!

Mål dækket med en mønsterdybdemåler og mål på alle fire dæk i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille.
De 1,6 mm svarer til tykkelsen på en tændstik, men point S anbefaler at udskifte sommerdækket noget tidligere:

– For sommerdæk kan alt under 3 mm mønsterdybde betyde en væsentligt forringet sikkerhed. Se nedenfor hvor meget mønsterdybden ret faktisk betyder.

Hvis du er i tvivl – spørg!
Et sidste råd fra point S lyder:

– Hvis du er i tvivl, om dine sommerdæk er i orden, så spørg en dækspecialist, før du monterer dem. Det koster ikke noget, og vi kan kan hurtigt vurdere, om du kan køre en sæson mere på dine dæk eller ej. Du kan også overlade hjulskiftet til os for at være helt sikker på, at alt er i orden.

Pin It on Pinterest