Så er det ved at være tid til at rejse ud i sommerlandet husk at kontakte din nærmeste Point S og få din campingvogn og bil kontrolleret.
Når sommeren er på vej, betyder det at mange drager afsted med campingvogn spændt efter bilen.
Dækkenes alder er ikke ligegyldig!
Selvom et dæk ikke er nedslidt, kan det være nødvendigt at foretage en udskiftning pga. alder.
Et dæks gummiblanding påvirkes af vind og vejr, og med tiden vil gummiet blive stivere, hvilket medfører nedsat evne til at gribe fat i vejbelægningen og forøget risiko for revnedannelse.
Når et dæk er 5 år gammelt, anbefales det, at få det kontrolleret af en dæk specialist mindst én gang årligt for at sikre, at det stadig er sikkert at anvende. Er der den mindste tvivl om dækkets fortsatte kvalitet, bør det omgående udskiftes.
Billedet til højre viser et dæk med revnedannelser pga. ælde (klik på det for at se det i stor størrelse).
Du kan selv tjekke alderen på dine dæk.
Pas på skader!
Revner i dæksider kan opstå både som følge af ælde men også som følge af påkørsel af fx en kantsten. Observeres revner, buler eller andre skader bør man straks få dækket repareret eller udskiftet.
Tjek mønsterdybden!
For at sikre vejgrebet skal man sikre sig, at mønsterdybden aldrig kommer under lovens krav som er min. 1,6 mm. Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler dog min. 3 mm ved kørsel om sommeren. Årsagen skyldes, at dæk med lille mønsterdybde ikke kan aflede så store vandmængder, og der vil derfor være større risiko for akvaplaning.
Akvaplaning betyder, at vandet ikke kan ledes væk fra dækket som derfor vil glide ovenpå vandet. Det vil medføre manglende stabilitets- og bremseevner.
Klik på dette skema for at se, hvor stor betydning mønsterdybden har for vejgrebet.
Den nemmeste måde at tjekke om mønsterdybden er tilstrækkelig er på følgende måde:
Man tager en 20 kr. mønt og stikker den ned i mønstret. Er teksten “Margrethe II – Danmarks Dronning” dækket, er dækmønsteret minimum 3 mm dybt.
Husk korrekt dæktryk!
Det er luften i dækket som bærer bilen/campingvognen, og det er meget vigtigt, at dækkene har det korrekte dæktryk for at opnå optimale styre-, stabilitets- og bremseevner samt den bedste brændstoføkonomi.
Bilens dæktryk skal justeres som beskrevet i instruktionsbogen. Normalt findes der særlige oplysninger om dæktryk ved kørsel med campingvogn. Er det ikke tilfældet, bør trykket i bilens bagdæk øges med 0,2-0,5 bar.
Campingvognens dæktryk bør altid stemme overens med fabrikantens anvisninger.
Husk regelmæssigt at tjekke dæktrykket og altid med kolde dæk (ikke lige efter længere kørsel).
Omregningstabel for dæktryk.
Dæktype.
Når der skiftes dæk, er det vigtigt at sikre sig, at dækkenes dimension samt belastnings- og hastighedsmærkning er i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger.
Husk at efterspænde hjulene efter 50 km kørsel når de har været afmonteret.
Reservehjul / lappemiddel.
Der bør altid medbringes et reservehjul med fælg og dæk af samme type som på campingvognen. Husk også at tjekke reservehjulets dæktryk og generelle tilstand med jævne mellemrum.
Hvis der ved punktering anvendes et flydende lappemiddel i dækket, skal man være opmærksom på leverandørens anvisninger med hensyn til køreradius og maks. hastighed efter lapning. Et flydende lappemiddel er altid en midlertidig løsning, og man bør hurtigst muligt få en dæk specialist til at reparere eller udskifte det beskadigede dæk.
Undgå overlæs!
Campingvognens dæk kan blive overbelastet hvis vognen overlæsses eller læsses forkert. Det kan medføre meget farlige situationer.
Fordel bagagen lavest muligt og sørg for et kugletryk på 50-75 kg, så sikrer du den bedste stabilitet.
Kilde: Dækbranchens Fællesråd