Danskerne har det dårligste dæktryk i norden.
Hele 46 pct. af de danske bilister kører med farligt dæktryk mod ca. 30 pct. i Sverige og ca. 25 pct. i Norge og Finland. Det viser resultaterne fra en nordisk dæktrykskampagne, som dækfabrikanten, Michelin, har gennemført i september 2010.
Som en del af dækproducentens nordiske informationskampagne ”Tjek lufttrykket” fra den 1. til den 8. september, gennemførte Michelin dæktrykskontrol på 474 biler i Hovedstadsområdet, Odense, Vejle og Aalborg. Langt størstedelen af de bilister, som kører med et forkert dæktryk, kører med for lidt luft i dækkene, og ifølge Michelin er det farligt med 0,5 bar for lidt tryk i dækkene i forhold til det anbefalede.
Specielt de danske resultater overrasker negativt, og Michelins miljøkoordinater, Jan Pold, som er ansvarlig for gennemførelsen af dæktrykskampagnen i Danmark, finder tallene alarmerende.
– Ud fra tidligere dæktrykskontroller havde vi regnet med, at ca. en tredjedel af de danske bilister kører med farligt dæktryk, men det er bekymrende at næsten halvdelen af de kontrollerede bilister, kører med et dæktryk, som sætter både deres egen og medtrafikanters sikkerhed på spil, fortæller Jan Pold, Miljøkoordinator, Michelin Nordic og fortsætter.
– Ved et dæktryk som er 0,5 bar under det anbefalede, øges risikoen for akvaplaning, som dermed allerede kan forekomme ved 70 km/t i stedet for 90 km/t. Samtidigt øges også risikoen for punkteringer, vejgrebet forringes, bremselængden øges, og bilen bliver sværere at styre. Dertil påvirker et for lavt dæktryk ikke kun sikkerheden, men giver også en dårlig brændstoføkonomi, og øger slidtagen på dækkene.
Behov for oplysning – tjek dit dæktryk hver måned.
Det er tredie gang, at Michelin gennemfører ”Tjek luftrykket” i Danmark, som siden 2006 er gennemført hvert andet år. Sammenligner man resultaterne fra i år med 2008, er danskerne blevet markant dårligere til at tjekke deres dæktryk. Og siden 2008, er andelen af bilister som kører med farligt dæktryk øget med 16 procentpoint fra 30 pct. til 46 pct. Andelen af bilister som kører med korrekt dæktryk er faldet fra 34 pct. til kun 21 pct.
– Resultaterne fra vores kampagne viser, at der er behov for et løbende dæktryksfokus i Danmark, og vi anbefaler, at man tjekker sit dæktryk mindst en gang om måneden – hvilket også gælder reservehjulet. Faktisk reduceres et dæks levetid med op til 25 pct. ved 0,5 bar for lavt dæktryk, og brændstofforbruget øges med 6 pct. ved 1 bar for lavt tryk – det er da noget som alle kan forstå, siger Jan Pold.
Dæktrykskampagnen er en del af Michelins engagement i EU-initiativet European Road Safety Charter, der gennemfører konkrete aktiviteter for at halvere antallet af dødsulykker i trafikken.
Udvalgte resultater fra undersøgelsen:
Alle tal i pct.) | Meget farligt dæktryk> -1 bar | Farligt dæktryk-0,5 til -0,9 bar | Midlertidigt tilladeligt-0,3 til -0,4 bar | Korrekt0, -0,1 og -0,2 bar | For meget luft |
Danmark | 10,6 | 35,4 | 27,9 | 21,3 | 4,9 |
Finland | 5,1 | 17,6 | 22,7 | 33,2 | 21,5 |
Norge | 4,9 | 18,5 | 21,4 | 40,8 | 14,6 |
Sverige | 6,1 | 27,5 | 22,9 | 32,0 | 11,6 |