Mange danskere vil givetvis grundet de fortsatte rejserestriktioner afholde sommerferien i Danmark og som følge deraf, vil andelen af danske feriebilister antageligt også blive større end normalt.
Faren lurer på vejene – 446.000 biler på vinterdæk
Denne sommer skal man se sig ekstra godt for på vejene, da alt for mange desværre har valgt, at fortsætte sommeren over på bilens vinterdæk, hvilket kan udgøre en ekstra fare for alle trafikanter.
”For at sikre det optimale vejgreb bør man derfor skifte til sommerdæk, det er ikke for sent,” siger Volker Nitz, direktør i Rådet for Større Dæksikkerhed.
Den nyeste optælling af personbilisternes dækvalg blev foretaget af repræsentanter for Rådet for Større Dæksikkerhed i uge 24 og her blev resultatet, at hele 446.000 personbiler fortsat har vinterdæk på bilen.
Bilens vigtigste sikkerhedskomponent
Dæk har sikkerhedsmæssige konsekvenser for trafiksikkerheden, og Færdselsstyrelsen har påvist, at fejl på biler er skyld i hver femte ulykke – og her er manglende dækskifte en del af det.
Ved høje temperaturer kan vinterdækket blive ustabilt, og det har om sommeren dårligere bremselængde og vejgreb. På våd vej har vinterdæk 15 % længere bremselængde om sommeren, og på tør vej er der 10 % dårligere vejgreb f.eks. rundt i en kurve.
”Når bilen er pakket til sommerferie, er der meget mere vægt på end til dagligt, og kravene til bilens dæk er endnu større end normalt. Det er altså en væsentlig faktor, som man skal være opmærksom på, når man begiver sig ud på ferieturen og det er derfor en ekstremt dårlig idé, at spare dækskiftet og køre på vinterdæk i sommervarmen,” påpeger Volker Nitz.
Pas ekstra på i Tyskland
Mange vælger måske også at lade turen gå sydpå til Tyskland. Her gælder det så om at være ekstra påpasselig, da der på store dele af det tyske motorvejsnet er fri hastighed eller i hvert fald hastigheder, som er højere end i Danmark. Selv om man ikke selv udnytter dette, så kan der blive brug for hurtigere manøvrer, når hurtigkørende biler pludseligt viser sig i bakspejlet med blinkende lygter. ”Kører man på vinterdæk, så skal man altså være opmærksom på, at vejgrebet ved pludselige bevægelser, og især kombineret med ferielæs på bilen, kan gøre bilen mere ”løs” og ustabil i manøvredygtigheden”, advarer Volker Nitz. Dette skyldes, at vinterdæk har en blødere gummiblanding, da de er tilpasset til de lavere temperaturer om vinteren.
Ekstra dyrt både på ferien og i længden
Da vinterdæk har op til 15 % højere rullemodstand øges brændstofforbruget også, og så slides de hurtigere i sommervarmen, hvilket både direkte og på langt sigt koster på budgettet. I værste fald er de dæk, som kunne bruges igen til vinter slidt unødigt, så der før tid skal købes nye.
Skift til sommerdæk – det handler om både sikkerhed og økonomi
Der er både sikkerhedsmæssige og økonomiske gevinster ved at skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Ikke at skifte fra vinterdæk til sommerdæk kan skyldes glemsomhed, uvidenhed eller at man regner med at spare penge. Men man kan faktisk spare både penge, uheld og i sidste ende liv ved at skifte.
”Dæk er desværre et overset interesseemne. De fleste er meget lidt interesseret i deres dæk og mange skifter derfor ikke til sommerdæk, måske for at spare omkostningen, tiden og besværet. Men det er udtryk for manglende indsigt og interesse for det, der holder os sikkert kørende,” siger Volker Nitz afslutningsvis.
Dæktællingen i uge 24
446.000 personbiler på vinterdæk i sommervarmen blev det samlede resultat af optællingen i uge 24.
Rådet for større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen undersøger to gange årligt danske personbilisters dækvalg, og i uge 24 blev flere end 4.000 biler kontrolleret på 19 offentlige parkeringspladser landet over.
Her kunne det konstateres, at 17 % af bilisterne på trods af sommervarmen fortsat kører rundt på dæk, som er tiltænkt kolde og våde vinterforhold.