vjsxdkokekd1mevkiekd

Den største optælling nogensinde viser, at næsten 400.000 personbiler stadig kører på vinterdæk i sommervarmen. Dette svarer til, at hver femte bilist ikke kører med de rigtige dæk til årstiden. Dette er stik imod anbefalingerne fra bl.a. bilisternes egen organisation FDM, som også anbefaler sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.

Dækimportørforeningens folk har endnu engang taget et tjek på de danske bilisters dækvalg, og i lighed med tidligere år viser resultatet, at en stor andel af vognparken stadig er monteret med vinterdæk frem for sommerdæk, som er det eneste rigtige valg til årstiden.

Optællingen af mere end 5.000 biler blev foretaget i juni måned på parkeringspladser ved bl.a. store indkøbscentre over hele landet på i alt 32 forskellige lokationer.

Dovne sjællændere
Resultatet viser desværre igen, at 17 % af bilisterne stadig kører på vinterdæk, hvilket er en højere andel end sidste år. Andelen var størst øst for Storebælt, hvor antallet af biler på vinterdæk i januar også var størst. Konklusionen kunne således være, at sjællænderne måske har været mere dovne end jyderne til at skifte om i denne sommer.

Dårlig og uøkonomisk disposition
Ifølge ’dæktællerne’ er det overvejende de små biler og de ældre biler, der kører på de forkerte dæk til årstiden. ”Hvis det er for at spare penge, så er det et dårligt sted at spare” siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchens Fællesråd. ”At køre med vinterdæk om sommeren er en sikkerhedsmæssig dårlig disposition og økonomisk er det heller ikke rentabelt på langt sigt.”
Undersøgelser har vist, at manglende bevidsthed om korrekt lufttryk i dækkene er generelt udbredt blandt de danske bilister. Med kombination af forkerte dæk og med for lidt luft i dækkene, forstærkes risikoen for ulykker – især i sommerperioden, hvor der ofte er ekstra ferievægt på bilen.

I sommervarmen mister vinterdækket sine særlige egenskaber, hvilket medfører øget bremselængde og mindre stabilitet i kurver end ved kørsel på sommerdæk. Vinterdækkets levetid forkortes endvidere med cirka 10 procent, når man kører med dem i den varme årstid. Derudover forøges brændstofforbruget, når dæktrykket er for lavt og så slides dækkene yderligere.

”Udover at kørsel på vinterdæk om sommeren er mindre sikkert end på sommerdæk, så slides de også hurtigere, og risikoen er jo så, at de ikke kan klare sig igennem den kommende vinter”, siger Volker Nitz og minder om, at man bør montere sommerdæk omkring påske og vinterdæk omkring slutningen af efterårsferien, når temperaturen begynder at falde.

Når de rigtige dæk er monteret kan tre simple huskeregler øge sikkerheden yderligere:

LUFTTRYK – Tjek dæktrykket hver 14. dag. Det gavner ikke kun sikkerheden men også pengepungen og miljøet i form af sparet brændstof.

INSPEKTION – Tjek dækkenes tilstand for skader. Dæk med revner eller buler skal repareres eller udskiftes af en fagmand.

VEJGREB – Kontrollér mønsterdybden med jævne mellemrum. Mønsterdybden bør ikke komme under 3 mm da evnen til at aflede vand mindskes jo mindre mønster dækket har tilbage.

Kilde: Dækbranchens Fællesråd

 

Pin It on Pinterest